lördag 22 juni 2013

Midsommar!

Så har midsommarafton och midsommardagen passerat! Jennifer jobbade på midsommarafton, det hårda livet som butiksanställd. Vi är rätt så vana vid att jobba på midsommar, jul, eller nyår. Ibland kan jag irritera mig på att en del människor verkar ta för givet att alla är lediga på kvällar, helger, och högtider, eller att alla har regelbundna scheman på kontorstid. Det finns ju trots allt hundratusentals människor i Sverige som jobbar t.ex. inom handeln, hotell och restaurang eller inom vården, på arbetsplatser som aldrig stänger. Midsommarafton är i alla fall en av de där dagarna när BEA Ica Kvantum där Jennifer jobbar (och där vi träffades) stänger tidigare, så jag och Sam packade in oss i bilen för att hämta Jennifer efter jobbet. Sam hade röjt runt som vanligt (jag valde den här gången att ge honom lunch vid tolv trots att han verkade lite trött, eftersom vi skulle iväg sen, och då blev han pigg!) och totalslocknade så klart i bilen. Det blev en rätt mysig stund på en tom parkering med sam sovandes och jag lyssnandes på ljudbok medan vi väntade på att Jennifer skulle komma ut.

Sen åkte vi till Bandhagen för att träffa Sams mormor och Abuelo (Sams spanska extramorfar). Eftersom mormor Elisabeth varit sjukskriven har vi inte setts på ett tag, så vi var väldigt glada att ses allihopa! Vi vuxna högg in på sill och potatis medan Sam fick en spansk omelett med potatisbitar. Det var ett väldigt mysigt midsommarfirande i all sin enkelhet! Sen åt vi jordgubbar med vispgrädde, mums! Kan vara det godaste som finns (fast Sam ville absolut inte smaka jordgubbe). För att spara på mormors energi stannade vi inte så jättelänge utan åkte hem

Sen fick jag och Jennifer nåt så ovanligt som en mysig kväll hemma. Vi funderade på att ta oss till något firande i närheten, vi valde mellan Jakobsbergs Gård här i Bredäng eller Vinterviken men eftersom det inte var toppenväder och vi var lite trötta bestämde vi oss för att åka hem och ta det lugnt. Sam lekte med oss ett tag och började sen slumra till i mammas knä i soffan. Sen kollade jag och Jennifer på film. Mysig dag och kväll!


Idag jobbade Jennifer 12-21, en riktig monsterdag, fast bra med pengar i alla fall eftersom hon får dubbel lön på helger (lördagar efter 12). Jag visste inte riktigt vad jag och Sam skulle hitta på. Ganska trist väder så stranden kändes inte som ett alternativ. Midsommardagen betyder också att väldigt mycket är stängt. Till slut blev det att vi stannade hemma hela dagen, en ganska vanlig dag med Sams ganska regelbundna rytm: vakna, äta, busa, sova - vakna, äta, busa, sova - vakna, äta, busa, sova. Vi hann i alla fall med att ta ett bad tillsammans. Sam gillar verkligen att bada! Jag försökte lära honom att säga "anka" till badankan men han verkade inte riktigt förstå vad jag var ute efter utan log och plaskade bara till svar. Gullunge!

Jag kände mig lite dum idag när Sam hade somnat och jag tänkte på att vi inte varit ute och hittat på nåt på hela dagen. Jag har oroat mig lite för att jag kanske inte ska vara tillräckligt bra på att hitta på saker att göra med Sam nu när jag är ledig. När jag själv är ledig har jag ibland en tendens till att bara sitta hemma och uggla och inte göra så mycket alls. Det är oftast skönt att ha några såna dagar eftersom jag brukar hålla igång rätt mycket annars. Men det blir snabbt väldigt tråkigt och segt att bara sitta hemma, och ändå brukar jag ha svårt att komma igång och göra nåt. Så vill jag inte att det ska vara under min föräldraledighet, för då är det ju faktiskt inte bara jag som har tråkigt utan Sam också! Men sen när jag tänkte efter kom jag på att vi har varit ute och gjort massa saker alla andra dagar när jag varit själv med Sam, så då kändes det bättre.

Sen har jag också funderat på lilla Sam och hans personlighet. Jag och Jennifer har ibland noterat att vi tycker att han känns lite vildare än andra barn han träffar, han kryper omkring och plockar med massa saker och klämmer och känner på de andra barnen som snällt sitter och leker med något. Det är ju egentligen inget fel med det! Men man lägger ju märke till sånt som är annorlunda ändå. Men sen i morse när vi åt frukost satt jag och tittade på Sam som satt väldigt lugnt och stilla och tittade ut genom fönstret på trädkronorna som rörde sig i vinden. Han såg så drömmande och fin ut och jag tänkte att han är faktiskt inte alltid en vilde, och att det känns fint att han faktiskt kan vara både och! Men man kanske lättare lägger märke till det energiska eftersom det kräver mer uppmärksamhet av en som förälder. Då känns det viktigt att man uppmärksammar och värdesätter de lugna och funderande stunderna också!


Trött kille sover i bilen på parkeringen i väntan på att mamma ska komma ut.


Glada miner med mormor på midsommar!


 Vår fina drömmare...


...och vilde!

3 kommentarer:

  1. Jag tror att det är viktigt som du säger, att man försöker se alla sidor hos barnet och inte s a s slå fast att "såhär är du". Som boktiteln "Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2" ;). Barn förändras ju hela tiden!

    För övrigt brukar jag rentav planera in "tråkiga" dagar, där vi inte gör något särskilt intressant. Jag har en alldeles hemgjord teori om att såväl små som stora hjärnor behöver det! :p

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Och jag tror att man måste vara lite uppmärksam på det också, för jag tycker att det lätt blir när man umgås med andra som har barn i samma ålder att man jämför, och då sticker ju vissa saker ut hos varje barn vilket ju riskerar att "ta över" i hur man tänker om just det barnet.

      Haha, ja jag behöver definitivt "tråkiga" dagar ibland! :)

      Radera
    2. Sen blir det ännu väre när de börjar bli stora nog att ha lite av "intressen" tror jag, pratade med en tjej en gång vars son hade en period när han älskade tåg... Vilket folk snappade upp. Och så fick han tåg och tåg och tåg - bara det att intresset hade hunnit svalna ordentligt...

      Radera