torsdag 27 juni 2013

Barn i feeden - provocerande?

Jag har förstått att det finns en hel del personer som provoceras av att en lägger ut bilder/filmer/uppdateringar om sina barn på sociala medier såsom facebook och instagram. Jag upplever det som att många tycker att en blir tråkig i samma stund man blir förälder eftersom en då plötsligt "bara pratar om sina barn!" och tvingar på sin omgivning alldeles för mycket information om denna nya lilla bajsmaskin som av någon för dem helt oförklarlig anledning värderas högre än livet själv! Bilder på nyshoppade skor byts mot puttinuttiga bilder på trött bebis och statusuppdateringar om senaste utekvällen byts mot uppdateringar om senaste bajsinfernot. Tröttsamt verkar vara domen och visst kan jag förstå att barn-uppdateringar inte är särskilt spännande när en själv befinner sig någon helt annanstans i livet!

Ointressant alltså, men varför så provocerande? Är det för att det är stressande? För att en själv inte vet om en vill ha barn men känner sig tvingad då folk omkring en börjar klämma ut små människor? Är det en längtan efter barn som inte kan uppfyllas som gör det så provocerande? Eller helt enkelt en sorg över att en vän numera prioriterar sin familj före festligheter och middagar? Jag vet inte, vad tror ni?

Nu tror jag att de flesta av mina vänner inte alls blir provocerade av att jag uppdaterar om Sam i tid och otid, och blir de det så hoppas jag innerligt att de klickar "unsubscribe" på mina uppdateringar så att de slipper se dem, för det är dumt att bli provocerad i onödan! Alla måste inte skaffa barn, alla måste inte ens gilla barn, det är fullt möjligt att prioritera andra saker i livet! Jag vill dock som person som valt att bli förälder hävda min rätt att uppdatera om det som för mig är det viktigaste i livet, precis som andra uppdaterar om det som är aktuellt i deras liv!

Provocerande?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar