torsdag 27 juni 2013

Släkt och vänner!

Hade egentligen tänkt blogga för ett par dagar sen, men livet som pappaledig är lite som det är, vips är klockan läggdags och så har jag inte hunnit skriva något. Så idag blir det en återblick till för ett par dagar sen, så kommer ett nytt mer aktuellt inlägg kanske imorgon!

Så till själva inlägget! I söndags var vi i Södertälje och träffade en massa släktingar till mig. På min mammas sida har jag en massa släkt som jag tyvärr inte träffat så mycket på sista tiden. Både mormor och morfar har en massa syskon. Morfar träffade jag senast förra året, mormor har tyvärr gått bort. Men hennes syskon träffade jag väldigt mycket som barn och har massor av varma minnen av. Men med åren har det blivit så att jag inte träffat släkten så mycket. Tur då att vi har moderna kommunikationsmedel som Facebook och bloggar! Genom Facebook fick min mammas kusin Louise tag på mig. Hon hade gått igenom sin mammas gamla fotoalbum och hittat lite bilder på mig och på mamma som hon ville skicka. Sen skrevs vi lite på Facebook och jag tipsade om Jennifers bloggande. En blogg som sedan har följts intensivt av några av mina gammelmostrar, framförallt Marie!

Louise bjöd ned oss till Södertälje på grillning, och eftersom släkten träffats och firat midsommar var det en massa nya spännande personer för Sam att träffa! Det var Sams farmors kusin, Sams farmors mostrar och några respektive. Sammanlagt var vi tolv personer med mig, Jennifer och Sam. Sam var först lite blyg, det blev ju ett väldigt ståhej direkt när vi kom fram, men efter ett tag vande han sig och kröp omkring och klättrade och satt i knän. Ryktet hade spridit sig om att Sam älskar att äta korv, så inte mindre än fyra varmkorvar fick han i sig. Inte så jättevarierad kost, men glad Sam och glada släktingar! Han hade också väldigt roligt tillsammans med Jan som busade och gick omkring med Sam på gräsmattan, en bild på det såg ni i Jennifers inlägg häromdagen!



Jag, Sam, Jan, Marie, Asta och Börje på släktmiddag i Södertälje, tillsammans med...


 Vivi, Erik, Ivan, "Pinnen" och Louise. Jennifer håller i kameran!


Det kändes väldigt fint för mig att Sam fick träffa sina släktingar! Det betydde mycket för mig som barn att ha kontakt med dem, och nu när jag själv har barn har jag tänkt att det är viktigt att Sam får en chans att lära känna sin släkt. I vissa fall blir det mer sällan, Sams farfar bor ju t.ex. i Finland så vi kan inte ses så jätteofta. De flesta av de vi träffade i söndags bor däremot i Södertälje, och nu när vi har bil är det en enkel sak att åka ner och hälsa på ibland! Jag tänker att det är bra för mig också, att få en spark i baken i att hålla kontakt med släkten, tack vare Sam.

Det sägs ju förresten ofta att barn börjar utveckla främlingsrädsla i Sams ålder, eller egentligen ungefär från åtta månaders ålder. Den verkar i alla fall inte satt igång än så länge! Jag vet inte vad man kan dra för slutsatser av det egentligen, men det är roligt att han tycker om att träffa nya människor. Samtidigt är han inte helt gränslös, han är lite mer reserverad i början och tittar mycket på mig och Jennifer, men när han märker att vi är lugna känns det som att han blir tryggare och gärna umgås med de nya personerna istället för tråkiga välkända mamma och pappa. Enligt min mamma var jag inte heller blyg som barn så det kanske är ärftligt!


I måndags och tisdags fick vi umgås med Sams gudmor Anna! Anna bodde ihop med mig och Jennifer i Gubbängen, tillsammans med två andra (mer om dem i ett senare inlägg!). Anna var också en av mina två "best man"* när jag och Jennifer gifte oss, och nu ska jag och Jennifer vara "brudtärnor"* på Annas bröllop i sommar. Det ska bli väldigt kul! Ända sen vårt bröllop tog slut har vi längtat efter att nån som vi känner ska gifta sig så att vi får vara med om något så roligt igen, och det känns väldigt fint att få vara Annas "tärnor" (*: vi är moderna människor som inte tycker att det är så viktigt vilket kön olika personer har, så därför har vi haft lite olika på våra bröllop!).

För dagen var det Jennifers brudtärneliga plikt att hjälpa Anna att prova ut bröllopsfrisyren. Med locktång och hårsprej i högsta hugg var det frisyrverkstad hemma i vardagsrummet i Bredäng. Jag passade Sam och vi passade på att ta en liten promenad för att lämna våra cyklar på reparation i Västertorp. När vi kom tillbaka möttes vi av en riktigt lockig Anna! Anna har alltid haft ganska kort hår tidigare så det är ganska ovant att se henne i långt hår, särskilt lockigt hår. Men det blir fina uppsättningar!



Sam sover i Babybjörnen på väg hem från cykelverkstaden.


Lockig Anna!


Anna sov över hos oss och efter att Sam somnat tittade vi på film. Det var mysigt att få hänga lite mer med Anna, vi har inte setts lika mycket som förut sen vi flyttade isär och Anna började plugga i Uppsala. Vi såg till att Anna fick göra många saker med Sam, t.ex. mata, göra välling och lite annat. Vi vill ju gärna att han ska känna sig trygg med sin gudmor, och vi har en liten baktanke om att hon ska kunna vara barnvakt också.

Vi har inte haft barnvakt mer än ett par gånger sen Sam föddes. Jag vet inte riktigt varför egentligen, vi känner ju oss trygga både med honom och med flera andra personer i omgivningen, och det är många som erbjudit sig att vara barnvakt. Vi har funderat en del på när man kan börja ha barnvakt egentligen? En del börjar när barnen bara är några månader, medan andra absolut inte verkar kunna tänka sig att lämna ifrån sig barnet. Jag tror nog att det skulle gå fint, men vi har inte riktigt haft tillfälle. Vi borde se till att ha en barnfri kväll snart! Frågan är bara vad vi borde hitta på?



Anna matar Sam! Bra träning inför barnvaktande!


Den här bilden påminner mig lite om Michaelangelos klassiska målning "Adams skapelse"!


Jennifer får en snilleblixt och provar med pärlor i Annas hår, superfint!


När frisyrverkstaden är färdig passar Anna på att okynneslocka Jennifers hår. Jag fick tyvärr inte mitt lockat!

1 kommentar: